Під час військової агресії Україна розраховує на серйозну підтримку з боку США

24 вересня, під час круглого столу "Військово-технічне співробітництво України з США. Потенціал та реалії" експерти обоговорювали перспективи, проблеми та шляхи налагодження ВТС України з США.

На думку голови Служби безпеки України (2003-2005 рр.) Ігоря Смешка, Україна має моральне право і повинна сподіватися на більш серйозну підтримку з боку США під час відкритої військової агресії, яка здійснюється проти нашої країни одним з підписантів Будапештського меморандуму. Про це він заявив в ході круглого столу “Військово-технічне співробітництво України з США. Потенціал та реалії” в Інституті Горшеніна.

“У 1996 році за нашими плечима був третій ядерний арсенал світу. 176 важких стратегічних балістичних ракет були націлені на США і гарантовано б знищили найпотужніше державу світу в разі їх використання. У нас була мільйонна армія, стратегічні запаси озброєння, залишишені колишнім СРСР на території України, що могли повністю озброїти другий ешелон Варшавського пакту в разі бойових дій з НАТО. Це була зброя, техніка, недоторканні запаси на багато мільйонів військовослужбовців. Внаслідок наших абсолютно безпрецедентних кроків, як держави – ні одна країна в світі більше не інвестувала в ядерне роззброєння і безпеку, ніж ми. А ми фактично посилили безпеку США і інвестували в їх безпеку більше, ніж будь-хто за весь час існування цієї передової країни. На сьогоднішній день я абсолютно впевнений, що США мають не тільки моральне зобов’язання перед Україною. Декларація щодо наших стратегічних взаємовідносин зроблена в 1996 році адміністрацією президента Клінтона і має величезний потенціал для подальшого розвитку..

Разом з тим, Ігор Смешко вважає, що держава докладає недостатньо зусиль для розвитку військово-технічного співробітництва з США.

“Тут, як у відомому анекдоті: для того, щоб виграти в лотерею, потрібно хоча б раз в житті купити лотерейний квиток. Мені невідомо, щоб наш уряд зробив хоч одну спробу через дипломатичні канали запропонувати провести негайні консультації щодо дотримання Будапештського меморандуму. І всі аргументи про те, що хтось не сяде за стіл – не працюють. Це той офіційний дипломатичний привід, який весь час повинен бути на порядку денному нашого МЗС. Військово-технічне співробітництво з США, безумовно, має величезний потенціал. І США, з точки зору їх національних інтересів, зацікавлені в тому, щоб виправити ситуацію, коли ми, будучи “останнім європейським романтиком”, добровільно роззброїлися. Чого не сталося з нашим східним сусідом, і це в підсумку переросло з потенційної загрози в реальну “, – сказав Ігор Смешко.

“Щоб вести військово-технічне співробітництво з США, Україні потрібно виконати багато “домашніх завдань”. В першу чергу, слід створити чітку, прозору і зрозумілу систему контролю за непередачу американських технологій третім країнам”.

Про це в ході круглого столу ” Військово-технічне співробітництво України з США. Потенціал та реалії ” в Інституті Горшеніна заявив аташе з питань оборони України в США (2015-2018 рр.) Володимир Гаврилов.

«Про це постійно нагадували в Пентагоні, але кожен раз все впиралося то в неготовність нашого уряду, то в неготовність Міноборони. Не всі навіть розуміли про що йдеться, бо звикли жити за поняттями і механізмам, які були до війни. І тільки зараз, через 4 роки переговорів, ми виходимо на рівень розуміння того, як повинні захищатися технології, що США можуть нам передавати. І я сподіваюся, що найближчим часом буде підписано двосторонню угоду, яка дозволить почати відкритий і довірливий процес роботи над спільними проектами. Зараз головне питання – саме довіра до нашої системи захисту військових технологій.

В цілому, як Пентагон, так і Конгрес не проти цього і все буде впиратися в “домашнє завдання” для України “, – сказав Володимир Гаврилов.

За словами експерта, перешкодою для передачі високотехнологічних озброєнь Україні завжди було політичне питання.

“Мова йде про довіру до України як споживача американської високотехнологічної продукції з тим, щоб уникнути загрози втрати цих технологій на користь третіх країн. Особливо гостро це питання постало з приходом адміністрації Трампа через напругу у відносинах з Китаєм. В адміністрації Обами воліли не нервувати РФ і кожен раз, коли доходило до передачі більш серйозної зброї, останнє слово завжди було за адміністрацією, що вважала за краще бути обережною, не дивлячись на підтримку передачі озброєнь Конгресом і Пентагоном. Коли прийшов Трамп, він не дуже розбирався в нюансах, проте набрав команду радників, які допомогли йому розібратися і ми отримали “Джавелін”, – сказав Володимир Гаврилов.

«Головною проблемою розвитку відносин України і США у військово-технічному співробітництві в останні роки були недостатня послідовність минулої влади і корупційна складова у військово-технічній сфері.” Про це в ході круглого столу ” Військово-технічне співробітництво України з США”. Потенціал та реалії заявив президент ВГО “Українська стратегія” Анатолій Пінчук.

“Яскравий приклад – ситуація з катерами” Айленд “, які давно були готові до передачі, але тільки після того, як США натиснули на Україну і наближалася президентська гонка, відбулися певні зміни. А в реальності, на жаль, я змушений констатувати, що саме прагнення зберегти монополію “Укроборонпрома” в сфері військово-технічного співробітництва було основною причиною затримки передачі катерів “Айленд”. Щоб Україна їх отримала, як зараз і сталося, потрібне було всього-на-всього одне рішення – надання Міністерству оборони права прямих закупівель зброї або права прямих проплат на модернізацію і ремонт, тому що Міноборони мало здійснити прямий платіж, щоб отримати “Айленд “, – підкреслив Анатолій Пінчук.

Експерт вважає, що для налагодження продуктивного військово-технічного співробітництва України та США необхідні серйозні зміни в нормативно-правовій базі.

“Для того, щоб розвивати в подальшому співпрацю між Україною і США у військово-промисловій сфері, перш за все потрібно радикально змінити законодавчу і нормативну базу саме в цьому секторі. Законодавство потрібно лібералізувати саме з точки зору розвитку приватної ініціативи та залучення інвестицій. Також потрібно створити привабливі умови для їх залучення. Якщо ми зробимо ці кроки і демонополізуємо сектор, з’являться всі умови для того, щоб були можливості як в українських, так іі у американських виробників “, – резюмував Анатолій Пінчук.

На думку члена правління УІБД, Валентина Бадрака, Україні слід серйозно попрацювати над змінами в законодавстві для того, щоб налагодити ефективне військово-технічне співробітництво з іншими країнами.

Експерт зазначив, що «ми дійсно повинні забезпечити законодавчі умови для такого співробітництва. Закон про держоборонзамовлення повинен отримати нову редакцію, має з’явитися закон про військово-технічне співробітництво та закон про захист іноземних інвестицій. Це дозволить американським компаніям бачити, що тут “зелене світло” і сюди можна прийти.

Другий аспект – активна дипломатія, яка передбачає, в першу чергу, захист національних інтересів. Це не тільки пропозиції, але і певні умови. Якщо Україна відстоює на своїй території західні цінності і є форпостом західного світу на війні, то в має право вимагати перегляду умов міжнародного режиму контролю за ракетними технологіями. Україна має право заявити, що вона і далі буде виконувати такі проекти, як створення ракетного комплексу для Саудівської Аравії. Посилення стратегічного компонента – це, з одного боку, ППО, а з іншого – ракетні програми “, – підкреслив Валентин Бадрак.

Теґи