Щоб було зобов’язання на три роки та щоб кожне підприємство планувало свою діяльність, потрібно вносити зміни до Конституції України

Наша спільна позиція з Укроборонпромом про 5/30, поки що, не знайшла відгуку. Підприємствам не дають «обрости жиром» - Олег Брюшковський, генеральний директор Ліги оборонних підприємств України, під час круглого столу УІБД.

“По-перше, підприємства Ліги досить радісно сприйняли цей Указ Президента, тому що в ньому відображені якраз ті аспекти, які три роки Ліга лобіювала. І, хоча лобізм у нас вважається словом не дуже добрим, але це дійсно був лобізм, для того і створена була Ліга, щоб висловлювати думки підприємств та озвучувати їхні проблеми. Тому ми дійсно лобіювали це протягом трьох років. І ми побачили відображення того, до чого йшли, що озвучували, на всіх рівнях намагаючись достукатися до минулої влади та до нинішньої, коли був викладений відкритий лист Президенту. Ми побачили цей документ, він дає підстави для змін на краще…”- констатував експерт.

“Механізм реалізації – це вже інше питання. Перше я б відмітив, продовжуючи наболілу тему про створення центрального органу виконавчої влади, довгий час існувала позиція «створення визначення центрального органу виконавчої влади». На останнє звернення Ліги в минулому році пришла відповідь від Міністерства економіки, що вони визначені центральним органом виконавчої влади, який формує і реалізовує оборонно-промислову політику. Тому в указі ми бачимо, що йдеться чітко про створення. Ми сподіваємося, що це буде створення нового органу.

Вже наступного дня після формування уряду Президент, перебуваючи у Полтавській області, сказав, що розглядається варіант, що це буде віце-прем’єр, як кажуть, “з портфелем”, а не просто віце-прем’єр з тих, чи інших питань. Він мав розмову з паном Коростильовим, але той відмовився. Ми сподіваємося, що найближчим часом ця проблема буде вирішена.”

“Перед тим, як формувався попередній уряд, ми брали участь у різних дискусіях, разом з колегами з Укроборонпрому і з Асоціації військової техніки, обговорювали різні варіанти, що можливо це буде агенція, або це буде міністерство, тому що цей орган повинен мати законодавчу ініціативу, але на чолі його має стояти віце-прем’єр-міністр. “- розповів Брюшковський.

“Далі. Я не буду повторюватися про структуру. Хотілося б, щоб ми використовували у повній мірі те, що ми вже маємо і розвивали. Наприклад, в Чернігові в нас є прекрасний Інститут сертифікації та випробувань військової техніки. Він повноцінно не функціонує. Тому що постановою Міністерство оборони мало визначити Положення про цей інститут. Нажаль, вони функціонують, здається, наказом начальника Генерального штабу. Діло не пішло, і розвитку його, як такого, немає, хоча можливі тут різні варіанти, ми їх зазначали.

Ми отримуємо якусь допомогу і від наших іноземних партнерів. Свого часу ми звертались і до віце-прем’єра з європейської інтеграції з цим питанням, хай би та допомога була б навіть у вигляді не нового обладнання, але ще у нормальному стані. Тому що ми говоримо, що випробування проходять не в тій мірі, в якій вони повинні проводитись.

Так само стосовно сертифікації. Тому що далі будуть підняті питання про державне гарантування якості, але без ніг, говорячи про голову, ми далі нікуди не підемо. “- розповів гендиректор Ліги.

“Хочу зазначити, що нас дуже потішило, що окремим пунктом йдеться про заходи, спрямовані на лібералізацію західно-економічної діяльності підприємств. Проблема: є підприємства, не задіяні в ДОЗі, але мають значні ресурси. Вони б могли працювати разом з тими, які в ДОЗі (а це оборотні кошти, які потрібно кудись вкладати) за рахунок того, що підприємства повинні будуть збувати свою продукцію за експортом; це б мало якийсь сенс для розвитку.

Наша спільна позиція з Укроборонпромом про 5/30, поки що, не знайшла відгуку. Підприємствам не дають «обрости жиром». Але ж вихід на експорт, можливо, дав би підприємствам можливість робити якісь кроки вперед. Глобальні речі у нас зводяться до бюрократії і заангажованості, і все знову повертається на своє місце.
Наведу приклад: отримав лист від одного з підприємств, у якому пишуть: «Поясніть будь ласка. У 2018 році ми почали процес отримання повноважень, що погоджувалося всіма міністерствами та відомствами, вийшли на серпень 2019 року…- зміна уряду, відставка, ми все повинні робити по новій. Почали, мали вийти на Постанову про отримання повноважень, – знову відставка уряду, це безкінечний процес». І щось потрібно пояснювати. До пана Гончарука ми лист писали, прийшла відповідь з міністерства юстиції, досить розмита, яка має рекомендаційний характер, ніякий…Тобто це хід по колу. Будемо писати на нового очільника уряду. Завжди протидія якась у цьому є. Міністр без голосу може сказати «я проти» і мотивувати свою позицію. “- зазначив Олег Брюшковський.

На завершення експерт заявив: “Дуже приємно, що розглядається ДОЗ і його фінансування в контексті трьох найближчих років. Начебто ми вже можемо планувати, але є одне “але”. Кожен з 16 державних замовників бере зобов’язання перед виробником на один рік. Щоб було зобов’язання на три роки та щоб кожне підприємство планувало свою діяльність, потрібно вносити зміни до Конституції України. Там чітко сказано «бюджетний кодекс приймається на один рік». Допоки не буде змін у цій частині Конституції (хоча б з приміткою на особливий стан), поки цього не буде, не бачу, як буде реалізовуватися механізм довгострокового фінансування.